Vomi Rashi, tutkiva toimittaja

 

V: ”Kertoisitteko lukijoillemme nimenne.”

M: ”Komentaja Marek Tan Stele, te siis nauhoitatte tämän....”

V: ”Se on standardi...”

M: ”Hyvä on, suostuin tähän vain koska esimieheni mielestä se on hyvä idea..”

V: ”Aivan, voisitteko kertoa jotain menneisyydestänne. Käsittääkseni ette ollut aluperin Imperiumin kansalainen?”

M: ”Kyllä, kasvoin todellakin Taroonin tähtijärjestelmässä Kuanin lämpimällä planetalla. Siirtokunta oli raunioina kaksikymmentä vuotta jatkuneen sisällissoda takia. Naapurimme lähettelivät massasingoilla mineraalipaketteja ilmakehäämme kun planeettamme osuivat lähekkäin. No, lukijanne eivät välttämättä ole kiinnostuneita kurjuudesta jossa kasvoin. Leijuswoopit olivat parhaita ja vietin nuoruuteni rassaamalla niitä swoop-kisoja varten.”

V: ”Miten päätitte liittyä Imperiumin laivastoon?”
M: ”Sen voin kertoa mielelläni, nuo Bordalin äpärät kappasivat perheemme oman swoop-jengin ilmiannettua minut tiedemiehen poikana ja vietin hyvän aikaa heidän panttivankinaan. Se opetti minulle luottamusta ihmisiin (naurua). Jokatapauksessa sisällissota olisi jatkunut ellei amiraali Mordonin ISD Vengeance olisi kesketyttänyt sen.”

V: ”Niin, olemme saaneet käsiin tämän holo-uutisen tapahtumista.”

M: ”Kyllä, noin todellakin kävi ja minulla oli kunnia tutustua amiraaliin itseensä kun hänen iskujoukkonsa vapauttivat melkein kaikki panttivangit. Olin kunniavelassa, ja olen sitä edelleen.”

V: ”Amiraali ystävänä?”
M:”No, voi sen niinkin sanoa tai no, pelastin hänen henkensä.”

V: ”Voitteko kertoa tästä tapauksesta lisää vai onko yksi tämä niistä salaisista asioista jota ette voi paljastaa?”

M: ”... No, voin tietysti omalta kannalta kertoa tästä. Olin nimittäin kuullut paljon tarinoita Imperiumin julmasta tehokkuudesta ja odotinkin hyvin lyhyttä elämää minulle äidilleni ja ystävälleni vapautukseni jälkeen. Kaikki oli kuitenkin tehokkaammin järjestelty kuin Vanhan tasavallan aikana että Imperiumi tuntui hyvin houkuttelevalta vaihtoehdolta kotiraunioihin verrattuna.”

V: ”Ja sitten pelastitte Amiraalin hengen?”

M: ”Kyllä... Teidän täytyy ymmärtää että Mordonin lupaus oli valtavan houkutteleva. Hän piti puheen joukolle planeettojemme päättäjiä että vapautettuja vankeja. Kapinalliitto oli kuulemma kasa muukalaisolentoja jotka elivät Vanhan tasavallan rappiolla hmph... ja uhkasivat suistaa Imperiumin dekadenssiin. Hän myös näytti Keisarin vetoomuksen joka vakuutti minua paljon paremmin kuin kotipuolen sotapropaganda. Niinpä meille annettiin mahdollisuus liittyä Imperiumin asevoimiin ja tartuin tilaisuuteen.”

V: ”Amiraalin henki ei ollut siis uhattuna Taroonissa?”

M: ”Ei todellakaan. Koska minulla oli teknistä kokemusta päädyin mekaanikkoharjoittelijaksi. Siinä meni sitten jonkin aikaa. Niissä hommissa pääsin ensimmäisenä TIE-hävittäjän puikkoihin, sillä mekaanikoilla oli siirtolupa aluksille. Olin sitten testaamassa TIE-torjuntahävittäjän ionimoottorin kestävyyttä pidemällä matkalla Farboonin järjestelmässä kun kapinallisten Y-siivet hyökkäsivät Mordonin sukkulan kimppuun ja lamauttivat sen. Amiraali lähetti hätäkutsun ja ainoastaan minä olin kantaman päässä.”

V: ”Mekaanikon koulutuksella?”

Stele ensimmäisessä taistelussaan, lähde: Marek Stele

 

M: ”Niin, tiesinhän minä missä tulitusnappi on... Olen aina ollut hyvä lentäjä ja osannut ennakoida vastustajan liikkeitä hyvin. Pidättelin kuitenkin Y-siipiä sen verran kauan että Vengeance saapui paikalle. Sitten poistuessani aluksessa kaksi iskujoukkojen sotilasta piiritti minut ja käskivät mukaansa. Ajattelin että tästä ei hyvää seuraa mutta amiraali itse halusi kiittää minua urheudestani. Hän oli hieman yllättynyt että olin vain mekaanikko ja siirsi minut hävittäjäjoukkoihin. Siitä minun varsinainen urani alkoi. En todellakaan tosin voi kertoa Amiraalista tämän enempää.

V: ”Teidän nimenne tulee esiin monessa taisteluraportissa viime vuosilta.”

M: ”Niin, no voin kertoa eräästä äpärästä nimeltä Amiraali Harkov joka oli Mordonin murhan takana. Sitten oli tämä kapina Keisaria vastaan, no siitä on jo tarpeeksi puhuttu.”

V: ”Harkov oli tämä amiraali joka rahoitti paheitaan myymällä aseita?”

M: ”K-kyllä, Zaarin yritti taas kaataa keisarin. Parmelin järjestelmässä sitten minulle annetaan suojaton TIE ja käsky raivata miinakenttä muiden katsellessa ja esittäessä 'huomioitaan'. Harkovin äpärä yritti lavastaa minut petturiksi. Onneksi Osprey saapui paikalle ja pakotti Harkovin kutsumaan kapinallisystävänsä paikalle. Se oli julma taistelu, varsinkin siltä osin että tunsin osan lentäjistä.

Stele palkitaan Keisarin toimesta, lähde: Imperiumi

V: ”Teidät on palkittu useilla korkeilla kunniamerkeillä.”

M: ”Kyllä, vaikka itse en arvosta niitä ne kertovat että lojaalia palvelustani arvostetaan. Liian usein on sattunut käskynjaossa tämänkaltaisia tehtävä 'Vastassanne on Correlian risteilijä tukialustensa kanssa, hävittäjä 1 Marek Stele, TIE pommittaja, ei muita hävittäjä, laukaisujärjestelmä on jumissa. Voit olla varma että kapinalliset lähettävät parhaimpansa sinua vastaan.' No, istun onneksi vielä tässä (naurua).”

Marek Stele ISD:n komentosillalla, kuva: Marek Stele

 

V: ”Voisin kysyä kysymyksen ohi valmiiden kysymysten, mitä mieltä olette Voimasta?”

M: ”Eh, täytyy sanoa että olen nähnyt paljon outoja asioita joita en halua sen tarkemmin lähteä erittelemään. Keisari jonka sanotaan olleen voiman kehdossa kuoli Endorissa (tuskainen virnistys), joten kaikki mystiikka taitaa olla kuollut galaksista?”

V: ”Uskotteko todella noin.”

M: ”En minä tiedä mihin uskon. (naurua) Minä olen vain sotilas joka toteuttaa ylempien käskyjä.”

V: ”Siinäkö kaikki?”
M: ”Niin no, varmaan monilla sotilailla on ollut 'erityinen' suhde Keisariin, itselläni on ilmeisesti hieman vielä 'erityisempi'. Sitäpaitsi olettehan tekin vannoneet palvelevanne keisaria sotilaana.”

V: ”En muista maininneeni sitä?”

M: ”Ettekö? Luulin että sanoitte sen ääneen.”

V: ”Tarkistan nahoituksesta, mutta sanoin varmaankin sen sitten puoliääneen? Mitä ajattelette imperiumin nykytilasta.”

M: ”Hmph, olisin vähemmän kuin rehellinen jos väittäisin että kaikki menee niinkuin pitää. Virallisesti laivasto on hyvä monille nuorille miehille ja suosittelen sitä edelleen.”

V: ”Kunniantunnostanne?”

M: ”Myös siitä, toinen kysymys on onko Allianssi valmis tuomaan vakautta kuten Imperiumi toi?”

V: ”Imperiumin vakaus näytti perustuvan versiiin voimannäyöksiin.”

M: ”Sitä en kommentoi, kuten sanoin esimieheni toivoo että saamme lisää värvättäviä.”

V: ”Voitteko kertoa jotain tämänhetkisestä palvelustanne?”

M: ”Pfff... Ei ole paljonkaan kerrottavaa, en ollut Endorissa ja olen kapinallisamiraali Zaarinin jahdin jälkeen osallistunut Kesselin uudelleenvaltaukseen. Minulla oli siirtopaperit amiraalin joukkoihin, joka ilmeisesti ei enää ota käskyjä vastaan päämajasta, joten etsin paikkaa jossa palvella Imperiumia. Olenkin saanut muutamia mielenkiintoisia työtarjouksia (naurua).”

V: ”Josta ette voi kertoa tarkemmin?”

M: ”Kyllä, nähtävästi aikamme taitaa olla lopussa?”

V: ”Kyllä, kiitos haastattelusta Komentaja Marek Stele.”